בעידן שבו גוברת התחרות, השגת יתרון יחסי היא הכרחית. מי שיוביל בתחרות לא יהיה בהכרח בעל המוצר המושלם אלא דווקא מי שיידע לזהות את הנקודה המקנה לו יתרון אסטרטגי, שהמשמעותית שבהן היא ניהול יעיל של שרשרת אספקה. אספקת המוצר הנכון, בזמן הנכון ובכמות הנכונה תוך שמירה על מינימום עלויות – היא יתרון משמעותי אל מול הגורמים האחרים בשוק. אנחנו, בחברת I.B.SOL, מתכננים, בונים ומייעלים תהליכים עסקיים כדי להביא את ניהול שרשרת האספקה לרמת מצוינות שתקנה לארגון יתרון תחרותי.
רכש
ברור שיש לבצע סקר שוק בתחום הרכש ולנהל משא ומתן על המחירים, כמו בכל קנייה. אנו בוחנים את הרכש מבחינת סל המוצרים והכמויות, לאחר מחקר מעמיק של מצב המכירות ברשת ופילוח אזורי (היכן יש להשלים מלאי, זמן מדף ועוד).
לוגיסטיקה והפצה
בארגונים רבים ניתן לזהות מוקדים רבים בתחומי הפעילות של הלוגיסטיקה וההפצה שבהם ניתן לייעל את התהליך ולחסוך שעות עבודה יקרות. ויתרה מכך, ייעול התהליך והפקת דוחות מדויקים ובזמן אמת יכולים להפוך את הלוגיסטיקה וההפצה ככלי משמעותי.
בחרנו להציג דוגמה קטנה של תהליך זיכויים ברשת אופטיקה כדי שתקבלו טעימה מהעשייה בתחום הלוגיסטיקה וההפצה. תהליך הזיכויים האמור, הכולל החזרת מוצר פגום על-ידי לקוח, התנהל כך: הלקוח הגיע לחנות עם מוצר לא תקין והמוכר זיהה שעליו להחליף ללקוח את המוצר או את החלק, בתשלום או שלא בתשלום. במקרים כאלה, לקחו העובדים את המוצר, שמו בשקית, חיברו נייר המפרט את מהות התקלה ושלחו למשרדים למישהי שאחראית על האיסוף. היא הקדישה לכך שני ימי עבודה בשבוע, שבהם מיינה וחילקה לספקים ובנתה דו"חות/תעודת משלוח. זאת בגלל שהיא מיומנת. לעובדת חדשה היה לוקח התהליך יותר מיומיים בשבוע. אובחנו 2 בעיות: א. בזבוז זמן עבודה – יומיים בשבוע; ב. אם מחר תצא העובדת לחופשה, התהליך יארך יותר מיומיים בשבוע כי המחליף לא מיומן. האתגר – הרבה מחנויות האופטיקה עובדות עם תכנת ניהול ייעודית לתחום שהיא לא גמישה והכנסת שינויים בה היא עניין מורכב. זיהינו בתהליך העבודה את נקודת הממשק בין אנשי המכירות בחנות לבין העובדת שביצעה את התהליך – אפיון מקור התקלה על פי הפתק והכנת דו"ח ידני, מעין תעודת משלוח, שבו כל מקרה היה ממוספר והמוצר עצמו היה בשקית הנושאת את מספרו. היו גם מקרים שבהם היא הייתה צריכה להתקשר ולברר מול המוכר בחנות. לאחר בחינת החלופות, יצרנו תהליך חדש שהיה כרוך בהתאמת תוכנת הניהול הקיימת, ובה יצרנו תבנית עבור קבלת זיכויים. היום, המוכר בחנות מזין בתוכנה את המידע: פרטי התקלה, הספק, שם העובד שקיבל את המוצר ושם סניף. לאחר מכן מודפסת מדבקה עם המק"ט והמספר הסידורי וכך הוא נשלח לעובדת. לעובדת יש היום טבלה שכבר מוכנה אוטומטית והיא לא צריכה להכין דו"ח ידני. היא יכולה לחלק את המוצרים על פי הקטגוריה הנבחרת, כמו ספק מסוים. מה הרוויחה החברה?
- חסכון – שעות העבודה של העובדת צומצמו מיומיים למספר שעות. חסכון של יום וחצי עבודה בשבוע לעובדת המיומנת או יותר למחליף השווה אלפי שקלים בחודש.
- שימור הידע – אם מחר תצא העובדת לחופשה, המחליף יוכל לעשות את העבודה תוך מספר שעות.
- מעקב ובקרה – מעקב אמין ומדויק של המוצרים החוזרים שניתן לכמת אותו מבחינה כלכלית ולבחון את כדאיות העבודה עם כל ספק.
- דו"ח מדויק המספק נתונים חשובים למשא ומתן עם הספק.
תהליכים כאלה קורים כל יום בכל רשת. ככל שנפתור יותר בעיות בתהליכי עבודה, כך נמצא עוד ועוד תהליכי עבודה שדורשים התייעלות.